תחנת המעבר החדשה - מפרידן

תחנת המעבר החדשה - מפרידן

תחנת המעבר החדשה - מפרידן

תחנת המעבר  שנבנתה בסמוך לסגירת מזבלת חירייה, ושמה את הקץ ל- 50 שנות הטמנת פסולת באתר במהלכן נוצר הר הזבל חירייה נחנכה מחדש במבנה משודרג ב 27.10.2022 ונקראת מעתה מפרידָן. השם החדש מרמז על כך שבתוך שנתיים תשלים התחנה מהפך נוסף ותהפוך למתקן מיון פסולת מכאני ומודרני.

צפו בסרטון "תחנת מעבר חמישה כוכבים, המתעד את סיום שדרוג מבנה תחנת המעבר.

מבנה תחנת המעבר הוקם בשנת 2000 כפתרון זמני עד להשלמת הקמת מתקנים מתקדמים למיון וטיפול באשפה. פתיחת תחנת המעבר היוותה בראשית שנות ה - 2000 את תשתית קליטת הפסולת המודרנית ביותר. סגירתה של מזבלת חירייה ההיסטורית יחד עם פתיחת תחנת המעבר היוו תחילתו של עידן הטמנת הפסולת בישראל במטמנות סניטריות מוסדרות.

מבנה תחנת המעבר המחודש, 2022, צילום: אבנר אלקרסמבנה תחנת המעבר המחודש, 2022, צילום: אבנר אלקרס

 

עם פתיחת מפעל ה RDF בשנת 2016 החלו לקטון הכמויות הנקלטות בתחנת המעבר לטובת ניתובן למפעל המודרני הממיין כיום מחצית מכמויות אלה ומייצר מעל 60% תוצרי מיון פסולת למחזור והשבה, בהם חומר גרוס המשמש כתחליף דלקים במפעל המלט "נשר רמלה". השקת מפעל ה- RDF סימנה את המטרה הבאה: השלמת תשתית מתקנים שתביא למיון 100% מהפסולת הנקלטת באתר ותגדיל את אחוזי המחזור וההשבה לאנרגיה.

 

בצעד אמיץ ומבורך התקבלה החלטה במועצת האיגוד להסב את מבנה תחנת המעבר הוותיקה למבנה מודרני של המפעל ששמו נקרא "מפרידן" וכך לעשות שימוש חוזר ובכך לחסוך שטח ומשאבים. להחלטה זו הייתה משמעות תפעולית ומאתגרת. אתגר של בינוי תחנה חדשה, שארך שנתיים, תוך כדי תפעולה השוטף של תחנת המעבר ומבלי שזו הפסיקה לקלוט ולשנע פסולת אפילו לא ליום אחד. השלב הראשון של תכנית הבינוי התמקד בחידוש המבנה וכלל: יציקות רצפות בטון וקירות חדשים, פירוק הסככה הישנה והקמת קירוי חדש וגדול יותר, הקמת חדרי חשמל, מערכות משוכללות לסינון וטיהור אויר, תשתיות מים, ניקוז וכיבוי אש, מערכות שליטה ובקרה, חידוש כבישים ומדרכות ועוד.

פריקת פסולת בתחנת המעבר פריקת פסולת בתחנת המעבר

השלמת השלב הראשון של תשתיות מבנה תחנת המעבר מביאה לכך, שהטיפול בכלל הפסולת הנקלטת בחירייה מתבצע במבנים סגורים תוך טיפול באוויר, בהתאם לתקנות ולתקנים שגובשו בשנים האחרונות לאתרים מסוג זה, ובכך מונעים פוטנציאל למפגעי ריחות באזור. בתוך המבנה נפרקת האשפה ממשאיות הדחס, נדחסת ומועמסת על משאיות שינוע. כל התהליכים הללו מתבצעים כיום בתוך המבנה הסגור, כאשר דלתות המבנה הנפתחות ונסגרות באופן אוטומטי לכניסת ויציאת רכבי האשפה. לצד לתחנת המעבר הותקנה מערכת לסינון וטיהור האוויר הנשאב מחלל מבנה התחנה. מערכת מתקדמת זו, הכוללת מסנני פחם פעיל ומסנני אבק, מיועדת לסנן ולטהר זיהום של חלקיקים, תרכובות אורגניות מזהמות, תחמוצות חנקן, ותרכובות נוספות העשויות להיפלט בשלבי הפירוק הראשוניים של הפסולת הביתית. המערכת, שהיא הגדולה מסוגה בארץ, מיועדת לעבודה בהספק שיא של 384,000 מ"ק מידי שעה.  

 

בימים אלה נשלמות ההכנות לתחילת השלב השני שבו יותקנו מערכי מיון ממוכנים בתוך המבנה המחודש. שלב זה צפוי להסתיים בסוף שנת 2024. מפעל המפרידן מתוכן לקליטה וטיפול בכ- 1,500 טון פסולת ליום. הפסולת במפרידן תופרד ל 4 תוצרי מיון למחזור : חומר אורגני, פלסטיק לסוגיו, מתכות ושאריות להטמנה. בסיום שלב ב', לא יתקיים יותר ניתוב ישיר של פסולת להטמנה וכל הפסולת שנקלטת בשערי פארק המחזור יעברו מיון מכאני. עלות הפרויקט בכללותו מוערכת בכ- 110 מיליון ₪, בהשקעה משותפת של האיגוד והמשרד להגנת הסביבה.

 

תחנת המעבר מופעלת על ידי חברת אליקים בן ארי. מבנה התחנה החדש הוקם על ידי חברת שטאנג בניה והנדסה, המערכות לטיפול באוויר הוקמו על חברת א.ב.פ. הנדסת כימייה ואוורור, והפרויקט נוהל על חברת ההנדסה פורן -שרים.   

תחנת המעבר תחנת המעבר