למי מחיר סביבתי נמוך יותר, לחמוצים בצנצנת זכוכית או בקופסת שימורים?

למי מחיר סביבתי נמוך יותר, לחמוצים בצנצנת זכוכית או בקופסת שימורים?

למי מחיר סביבתי נמוך יותר, לחמוצים בצנצנת זכוכית או בקופסת שימורים?

גם צנצנת מזכוכית וגם קופסת שימורים לחמוצים מיוצרים כמוצרים לשימוש חד-פעמי ועל כן מחירם הסביבתי גבוה מאוד. מקור שתיהן במשאבים סופיים – חול ים ומחצבי מתכות.

בישראל לדוגמה חול ים הוא משאב טבע תחת סכנה ועל כן מוגן בחוקי שימור והגנה. כריית המשאבים וייצור האריזות מתבצעים ברובם בארצות אחרות ודורשים אנרגיה רבה. השינוע של האריזות מעלה גם הוא את המחיר הסביבתי של אריזות אלו. כמו שהדגשנו בעבר – המשקל קובע. לכן לקופסת מתכת יש יתרון בהיבט של שימור טבע, ייצור, ושינוע.

בואו נשווה בין צנצנת זכוכית לקופסת שימורים בסוף השימוש הראשוני שלהן: מה עדיף לנו לעשות בצנצנת/קופסת שימורים? שימוש חוזר או להעביר אותה למיחזור? התשובה המיידית היא שימוש חוזר! ככל שנשתמש יותר באריזות כך נקטין, במידה מסוימת, את מחירן הסביבתי.

אם אתם חובבי יצירה ומכינים מקופסאות השימורים עציצים או אם אתם רוקחי ריבות וזקוקים לצנצנות זכוכית רבות, פתרון השימוש החוזר הוא הסביבתי ביותר בשבילכם. אולם האם שימוש חוזר הוא המענה למשפחה שרוכשת הרבה חמוצים ואינה כובשת או רוקחת? שימוש חוזר ברמה הביתית לא נותן מענה לכמויות הפסולת הגדולות ולעולם לא יפתור את בעיית כמות פסולת האריזות שאנו מייצרים.

לרובנו, המיחזור הוא המענה הסביבתי. מתכת וזכוכית הם חומרים הניתנים למיחזור מספר רב של פעמים ולכן מיחזור יכול להיות פתרון טוב לכמויות גדולות של פסולת אריזות זכוכית ומתכת: זכוכית מתמחזרת למוצרים איכותיים אולם מפאת כובדה, ולאור זאת שמיחזורה מחייב הפרדה לפי צבעים, ואם לא הופרדה במקור, מורכב עד בלתי אפשרי לחלץ אותה מתוך זרם הפסולת במתקן מיון מכאני. המתכת מתמחזרת ללא הפרדה נוספת, ניתנת להפרדה מתוך הפח הכתום לפי סוגים על ידי מיכשור פשוט שמזהה ברזל ואלומיניום. יחסית לזכוכית תוצרי מיחזור מתכות אינם באיכות טובה זהה ונדרש שימוש בתוספות של חומר בתולי.

לאור המורכבות בטיפול בפסולת זכוכית בישראל קופסת שימורים עדיפה. ובכל מקרה המחיר הסביבתי הנמוך ביותר הוא להכנת חמוצים בבית.