איזו שקית יותר סביבתית, שקית נייר או שקית פלסטיק?

איזו שקית יותר סביבתית, שקית נייר או שקית פלסטיק?

איזו שקית יותר סביבתית, שקית נייר או שקית פלסטיק?

כאשר בוחנים את כל שלבי מחזור החיים של השקיות, שקית פלסטיק יותר סביבתית משקית נייר.

בשלב הייצור: שקיות נייר דורשות יותר אנרגיה בייצור שלהן משקיות פלסטיק. חומר הגלם של שקיות הפלסטיק קיים בשפע כל עוד האנושות צורכת נפט ובתעשייה מזקקים נפט. האתילן, שהוא חומר הגלם לפוליאתילן, הינו שארית של זיקוק הנפט שמועברת לתעשיות הפלסטיק. חומר הגלם של שקיות נייר – עץ, מקורו ביערות, או בעצים שמגודלים בחקלאות לתעשיית הנייר. עצים הם משאב טבע שלוקח לו זמן להתחדש. אם נשווה שקיות מנייר ומפלסטיק נגלה שעד שלב השימוש שקית הנייר צורכת פי 3-4 יותר מים מאשר שקית הפלסטיק, יותר שטח לגידול, ויותר אנרגיה בייצור. יש לשים לב שלאור הגמישות של הפלסטיק שקית במשקל 30 גרם עושה תפקיד של שקית נייר במשקל 100 גרם לפחות!

בשלב השינוע: שקיות נייר לרוב כבדות יותר משקיות פלסטיק כך ששינוע של שקיות נייר דורש יותר אנרגיה ומזהם יותר משינוע של שקיות פלסטיק. בישראל רוב הנייר מיובא, מה שמוסיף למחיר הסביבתי של השינוע.

בשלב השימוש: שתי השקיות מיוצרות עבור נשיאה חד-פעמית. מי מתאימה יותר לשימוש רב-פעמי בפועל? שקיות פלסטיק עמידות יותר בפני עומס ורטיבות, וניתנות לשימושים נוספים לעומת שקיות נייר.

בשלב הסילוק (פסולת): ניתן למחזר שקיות נייר שהושלחו לפח למיחזור נייר(הכחול) וניתן למחזר שקיות פלסטיק שהושלכו לפח לאיסוף אריזות(הכתום). מחזור שקיות נייר דורש יותר אנרגיה ממחזור שקיות פלסטיק, וגם – יותר מים. מכיוון שכיום כ 76% מהפסולת המיוצרת במדינת ישראל נשלחת להטמנה, הסיכוי ששקית חד פעמית מנייר או מפלסטיק תמוחזר הוא קטן וגם בהטמנה יש עדיפות לשקית הפלסטיק שתופסת פחות מקום ושוקלת פחות.

בכל מקרה, העדיפו מוצר רב-פעמי וצמצמו את השימוש בשני סוגי השקיות.

רוצים לקרוא עוד על פלסטיק? לחצו כאן>>>