תתחילו לבנות עלינו! יום עיון בנושא טיפול ומחזור פסולת בניין

תתחילו לבנות עלינו! יום עיון בנושא טיפול ומחזור פסולת בניין

תתחילו לבנות עלינו! יום עיון בנושא טיפול ומחזור פסולת בניין

פתיחה וברכות

יום העיון שהתקיים במרכז לחינוך סביבתי שבפארק המחזור חירייה ביום ב' 24.7.2023 ציין אירוע חשוב – השקת המפעל החדש למיון ומחזור פסולת בנייה בתוך פארק המחזור, ועל כן בחרנו ככותרת ליום זה את הקריאה לעיריות ושאר הרשויות: " תתחילו לבנות עלינו!".

המפעל החדש והמודרני שאנו מכנים "המחצבה האורבנית" של גוש דן מהווה פתרון זמין לרשויות המקומיות בהם מבוצעים פרויקטים רחבים של בנייה חדשה, והתחדשות עירונית המייצרים כמויות גדולות של פסולת בנייה, לצד המודעות הגוברת לכך שיש לספק גם לתושבים המעוניינים לשפץ את בתיהם פתרון זמין וקרוב.

התפתחות נוספת בשוק הפסולת שצוינה ביום זה ומהווה אבן דרך חשובה לקראת הסדרת נושא פסולת הבנייה היא החקיקה החדשה בנושא, המעבירה את האחריות לטיפול בפסולת הבנייה לרשויות המקומיות ומספקת להן כלים לאכיפה ובקרה לניהול פסולת זו.

יום העיון נפתח על ידי שני מברכים: גיל ליבנה, מנכ"ל איגוד ערים דן לתברואה, ויורם הורוביץ, מנהל מחוז תל-אביב במשרד להגנת הסביבה.

 גיל ליבנה, מנכ"ל איגוד ערים דן לתברואה: 

המפעל שנחנך לפני מספר חודשים הינו פרי יוזמת האיגוד שבחר את חברת 'שטאנג-רדימיקס ריסייקל להקמת המתקן ולהפעלתו. אנו מקווים שמפעל זה יהווה פתרון יעיל וזמין לרשויות בשנים הקרובות. המפעל יהווה גם פתרון לכמויות פסולת הבנייה הנוצרות בתכניות הבנייה וההתחדשות ןגם מקור לחומרי גלם איכותיים המופקים במפעל מתוך הפסולת.

מפעל גדול עם אפשרויות טכנולוגיות מתקדמות מאפשר יצירת תוצרים איכותיים יותר מהטיפול באתרי הבנייה באמצעות מגרסות ניידות. במפעל החדש בפארק המחזור חירייה נבנה "הקו הרטוב" ששוטף את התוצרים ומשדרג אותם לרמה דומה לזו של חומרי חציבה. אנו מצפים שהרשויותידאגו להטמיע בתכניות הבנייה דרישה לשימוש בחומרי הגלם ממוחזרים שיגיעו ממקורות של פסולת מטופלת. אנו רוצים לתת לכם את הבטחון והוודאות בתוצרים ובחומרים הללו. 

 

יורם הורביץ| מנהל מחוז תל אביב המשרד להגנת הסביבה

היום הוא יום משמעותי בעולם הפסולת,  בו אנו חוגגים את הקמת מתקן פסולת הבניין, חלוצי מסוגו בארץ. הבשורה אותה מוביל המפעל היא היכולת להפיק מהכמות הנקלטת 85-90% תוצרים איכותיים שיחזרו לרשויות. בשורה נוספת היא היכולת לבצע זאת במרכז גוש דן ללא יצירת מפגעים סביבתיים, ושמירה על בריאות הציבור. המתקן המפואר שנפתח בימים אלו ייבחן בהקפדה על כל הסטנדרטים וברכישת אמון הציבור. אנו שואפים לכך שבאתר חירייה ייבנו עוד מתקנים גדולים ומשמעותיים לטיפול בפסולת הרשויות ועושים מאמצים לקדם זאת ולהתגבר על כל החסמים הקיימים כיום.

נמרוד חלמיש נושא דברים לזכרו של דני שטרנברג
השרה עידית סילמן מברכצ את באי הכנס

אוהד קרני/ ראש אגף פסולת מוצקה, המשרד להגנת הסביבה

רגולציה חדשה לפסולת בניה

בישראל נוצרים כ- 7 מיליון טונות של פסולת בנייה מידי שנה, קרוב ל-60% מגיע למתקני טיפול. לפי הערכות 1.1 מיליון טונות מושלכות בשטחים הפתוחים מידי שנה. התיקון החדש לחוק יסדיר את כל שרשרת הטיפול בפסולת, ויתחיל קודם באצירת הפסולת בכלי אצירה רשומים ומאוכנים והחובה להתקשר עם מוביל מורשה ואתר מורשה. נתוני האיכון יהיו זמינים לפקחי השלטון המקומי כדי לאפשר פיקוח ברמה ארצית ולאפשר לשלטון המקומי מעורבות בהליכים הללו.

אוהד פרט את שאיפות המשרד לשיתוף פעולה עם הרשויות והחלת תנאים נוספים לתכניות בנייה בהיקף רחב.

לצפייה במצגת של אוהד קרני

 

אורי טל /  מרכז הטיפול בפסולת בנייה, אגף פסולת מוצקה, המשרד להגנת הסביבה

מודלים ישימים להסדרת טיפול בפסולת בניה ברשויות המקומיות

אורי טל היציג מודלים מוצלחים מהעולם, אבל טוען כי השינוי העיקרי שאנו הולכים לקראתו מתחיל בפעולה שנראית "קטנה": חובת היתר להצבת מכולה. בהמשך לכך ההכרה כי  פסולת הבנייה נאספת במכולות בשטחים הציבוריים, במדרכות, בכבישים ובתחומי פרוייקטי בנייה המתבצעים ברשויות ולכן רשות מקומית יכולה וצריכה להסדיר זאת בתחומה. 

לצפייה במצגת של אורי טל

 

מצדה דרורי | מנהלת תחום אדריכלות לשכת תכנון מחוז ת"א

התחדשות עירונית במחוז תל אביב

'מצדה הציגה את התוכנית האסטרטגית לתכנון ופיתוח, לשנת 2040 ואת חלקו של מחוז תל אביב בה. לפי תוכנית זו, שהוכנה ע"י המועצה הלאומית לכלכלה ומינהל התכנון, לפחות 60% מתוספת יחידות הדיור במחוז תל אביב יהיו בהתחדשות עירונית. עיקר עוצמות הבינוי ימצאו בסמוך לעורקי התחבורה הראשיים המתוכננים. בנוסף להיבטי הדיור, הוצגו מתחמי התחבורה המשולבים שיהיו מוקדים לתעסוקה, למבני ציבור למגוון רחב של אפשרויות דיור. מה הקשר בין תוכניות אלו למפעל החדש לפסולת בניה? לפי יעדים אלו ולפי התוכנית האסטרטגית לתשתיות, יש להשלים פערים במתן מענה הולם בהיבטי אנרגיה, מים, ביוב ופסולת לערים במחוז. 

.

לצפייה במצגת של מצדה דרורי לחצו כאן

 

 

שרית סלע | יועצת קיימות וחדשנות לרשויות המקומיות

השלכות טיפול בפסולת בנייה על הרשויות המקומיות

הרשות המקומית מושפעת מפסולת בניין בהרבה נקודות בעיר: פסולת שמושלכת שלא כחוק בערמות גזם, תלונות למוקד, פיקוח ודוחות, פינוי מפגעים משטחים פתוחים. בעיר תל אביב-יפו בלבד יש כ-8,000 קריאות מוקד בשנה שקשורות לפסולת בנייה וכל קריאה כזו דורשת אחר כך טיפול. מעבר לעלויות שיכולות להיחסך לרשות, יש פה שיפור שירות לתושב במרחב העירוני.

הנזקים הכלכליים של פסולת שמושלכת בצורה לא חוקית, היא כ-13 מיליון ₪ בשנה לשש רשויות האיגוד. לפי התחלות בניה ברשויות האיגוד, מעריכים כי בכל יום נוצרות 2800 טונות של פסולת בנייה, שחלקה לא מגיע למקום הנכון. מכאן שעלויות של הסדרת תחום פסולת הבנייה עשויות לייצר תועלות, וחסכון במערכות אחרות.

לצפייה במצגת של שרית סלע 

 

יפעת יפת מאירוביץ' |יועצת סביבה, מ"מ ראש העיר ראשון-לציון

הפעלת מערך יישובי לטיפול בפסולת הבנייה

יפעת היציגה שני מודלים למערך מערך יישובי. במודל של אשכול נגב בו גרים מעל 270 אלף תושבים, פורסם מכרז לטיפול בפסולת בנייה, רק אתרים מורשים יכולים לתת את שירות ההובלה הכולל הצבת מכולה ואיסופה, ובנוסף, הוטמעה מערכת ניטור ממוחשבת לניהול הטיפול בפסולת בנייה. תושבים מזמינים מכולה באמצעות מוקד טלפוני. האשכול מפעיל את הקבלן ומציבים את המכולה במיקום מותר. המכולה מאוכנת, אם הפסולת לא הגיעה ליעדה, והקבלן מקבל את התשלום רק עם הגעת הפסולת ליעד. התשלום מתבצע מהתושב למועצה.

בראשון לציון – מתקיים מודל שונה. קבלן שנבחר במכרז מציב מכולה לתושבים במחיר מפוקח והוא אחראי לאסוף את הפסולת. המכולות עדיין לא מאוכנות, ועל כן חסר מידע על כל הכמות הנוצרת בעיר. הקשר מתבצע ישירות בין התושבים לבין החברה הזוכה.

לצפייה במצגת של יפעת יפת מאירוביץ'

 

עדי מגר|בעלת משרד לתכנון עירוניות יזמות ירוקה

חדשנות בפסולת בנייה – אתגרי ההווה ומגמות העתיד

ענף הבנייה עובר תהליכים מהירים של אימוץ טכנולוגיות מתקדמות בבנייה, יש גם חדשנות בחברות הוותיקות ויש גם חברות הזנק שנכנסות לתחום עם חידושים עמוקים. שימוש חכם בחומרים המצויים בפסולת הנוצרת באתרי בנייה מכונים 'כרייה אורבנית', ומהווים נדבך חשוב ביישום עקרונות של כלכלה מעגלית.

לצפייה במצגת של עדי מגר

 

יואב לוינסקי / מנכל חברת 'רדימיקס שטאנג'

מתקן מיחזור פסולת בניין רדימיקס-שטאנג

המפעל משתרע על שטח של 17 דונם, קולט כ- 2,000 טונות ביום. המפעל נחשב גם תחנת מעבר וגם מפעל מיחזור. המפעל ממחזר 85-90% מהפסולת הנקלטת.

לרשויות תפקיד חשוב בעידוד הקבלנים לצרוך את המוצרים הנוצרים במפעל. המפעל מציע חומרים זולים יותר וזמינים שעומדים בתקנים כגון: חול שטוף ממוחזר, סומסום, וכו' שימוש במוצרים אלו מקנה נקודות זכות בדירוג "בנייה ירוקה".

לצפייה במצגת של יואב לוינסקי 

 

תמונות נוספות מהכנס