סיכום הכנס השנתי השישי לטיפול בפסולת ע

סיכום הכנס השנתי השישי לטיפול בפסולת ע"ש דני שטרנברג 22-2-23

סיכום הכנס השנתי השישי לטיפול בפסולת ע"ש דני שטרנברג 22-2-23

"כולם מדברים על מחזור, אף אחד לא מדבר על זבל"

האסטרטגיה הלאומית לניהול פסולת - לאן?

השנה, תוכנן הכנס בתקופת בחירות לכנסת, כאשר שוק הפסולת שרוי בבלבול ומשבר עקב שינויי מדיניות תכופים. זאת לעומת ההתקדמות במדינות אחרות, במיוחד מדינות ה OECD שישראל נמנית עליהן. מדינות אלו שילבו יעדים שאפתניים, הכרוכים בצמצום פליטות של גזי חממה, ופתרונות מתקדמים עם שינוי התנהגות אזרחית, בעוד שישראל מדשדשת ואינה מצליחה לקדם צעדים אפקטיביים לצמצום ההטמנה וצמצום ההשעה האקלימית של הפעולות לאורך שרשרת הטיפול בפסולת.

שמחנו לארח את השרה הנכנסת, הגב' עידית סילמן, ואת מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה מר גיא סמט, שנענו בשמחה להשתתף בכנס ולשאת דברים בנימה אופטימית כפי שיפורט בהמשך. בכנס הופיעו 10 דוברים, בארבעה מושבים.

להלן סרטונים המתעדים את כל הדוברים, בצירוף המצגות וחומרי רקע שליוו את הכנס.

לסרטון קצרצר המסכם את הכנס לחצו כאן

לצפייה בגלריית התמונות לחצו כאן

נמרוד חלמיש נושא דברים לזכרו של דני שטרנברג
השרה עידית סילמן מברכצ את באי הכנס

פתיחה וברכות

גם השנה הוקדשה פתיחת הכנס לזכרו של דני שטרנברג, ששימש כמהנדס האיגוד בשנים 2000-2007, 2012-2013. ד"ר נמרוד חלמיש נשא דברים לזכרו.

לפתיחת החלק המקצועי הוכן סרטון המסכם את שנת 2022 בפארק המיחזור חירייה. לצפייה לחצו כאן

בהמשך בירכה השרה להגנת הסביבה את האורחים בכנס ופרסה בפניהם את תכנית הממשלה החדשה להתמודדות עם אתגר ניהול הפסולת.

גיל ליבנה, מנכ"ל איגוד דן היה המברך האחרון במושב הפתיחה, וגם הדובר הראשון בחלק המקצועי.

 גיל ליבנה, מנכ"ל איגוד ערים דן לתברואה: 

"לשטח" את פירמידת הטיפול בפסולת - אסטרטגיית ניהול הפסולת בגוש דן

גיל ליבנה, מנכ"ל איגוד ערים דן פתח את הכנס והציג את אסטרטגיית הטיפול בפסולת של גוש דן. עם סיום השלמת מערך המיון במפעל ה"מפרידן" יצליח האיגוד לעמוד ביעד של 100% מיון של הפסולת הנקלטת באתר חירייה. גיל התמקד בשני זרמי פסולת להם נדרש פתרון מערכתי דחוף ומתקנים זמינים: הזרם האורגני, וזרם שאריות המיון. בהמשך הציג גיל את ניתוח ה SWOT של האיגוד המהווה בסיס לקבלת ההחלטות עתידיות. בהרצאתו נגע גיל בכל הנושאים והסוגיות בהם עסקו הדוברים הבאים.

בסיום דבריו הגישה הקומיקאית הדר לוי קטע סטנדאפ הומוריסטי ראשון בכנס (ניתן לצפות בסרטון שלהלן)

לצפייה במצגת של גיל ליבנה

פרופ' אופירה אילון (מוסד שמואל נאמן, אוניברסיטת חיפה): 

"היי ציוניוני הזבל" - השפעת המדיניות הלאומית בשנים 2007-2022 על ניהול הפסולת

פרופ' אופירה אילון, מנהלת תחום איכות סביבה במוסד שמואל נאמן, וחוקרת באוניברסיטת חיפה, הציגה ניתוח רטרוספקטיבי למדיניות המשרד להגנת הסביבה בשנים 2007-2022 שביצעה במוסד שמואל נאמן יחד עם ד"ר שירה דסקל. הניתוח סוקר את כל הצעדים הרגולטוריים שנקט המשרד להגנת הסביבה החל משנת 2007, השנה בה הושת תשלום היטל ההטמנה על הרשויות המקומיות, ואיך השפיעו צעדי החקיקה, שינויי המדיניות וחילופי השרים על מדדי ביצוע הקשורים בניהול פסולת. בין היתר נבדק שיעורי צמצום ההטמנה, שיעורי המיחזור וההשבה, ניצול כספי קרן הניקיון לצורך השקעות בתשתיות ומתקנים. 

לצפייה במצגת של פרופ' אופירה אילון

לקריאת המסמך המלא לניתוח מדיניות ניהול הפסולת בשנים 2009-2022 והשפעתו על שוק הפסולת

 

גונילה קרלסון, SYSAV, שוודיה:  

המודל השוודי לניהול פסולת לאור הרגולציה האירופית, וצמצום ההשפעה האקלימית

גונילה היא מנהלת התקשורת ויחסי הציבור של חברת SYSAV. החברה אחראית לניהול כל הפסולת המוניציפלית בחבל סקאניה בדרום שבדיה. 

בשנת 2010 מונתה גונילה ליו"ר קבוצת העבודה בתחום התקשורת ולחברה בוועדה המדעית והטכנית של ISWA הארגון העולמי לטיפול בפסולת מוצקה. היא מתאמת את הפעילות התקשורתית בצוות הפעולה של פסולת ימית ובשנים האחרונות מנהלת ומניעה את רשת הערים "דלות פחמן".

גונילה מכהנת כדירקטורית בארגון ISWA שהוא ארגון הגג העולמי לכל הגופים העוסקים בתחום הפסולת.

גונילה סקרה את התפתחות המדיניות האירופית, ואת ההתאמות שמבצעת ממשלת שוודיה על מנת ללעמוד ביעדים המחמירים של צמצום פליטות גזי חממה, ומניעת הטמנה כמעט לאפס.

לצפייה במצגת של גונילה קרלסון 

 

מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה: 

קרן הניקיון כמחוללת שינוי סביבתי

מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה הציג את דוח המבקר שהוקדש לקרן הניקיון ופורסם במאי 2022. קרן הניקיון היא הכתובת אליה מנותבים כספי היטל ההטמנה אותן משלמות הרשויות למדינה. אחת ממטרות הקרן היא לעודד באמצעים שונים את השחקנים בשוק הפסולת (מגזר מוניציפלי ומגזר עסקי) לצמצם את כמויות הפסולת המועברות להטמנה על ידי סיוע בהקמת מתקני טיפול, התייעלות ואמצעים במקטע העירוני, ופעילויות הסברה שונות. האם הקרן אכן ממשת את ייעודה?

הדר לוי חוזרת לקטע שני בסיום ההרצאה.

לצפייה במצגת של מתניהו אנגלמן

לקריאת הדו"ח המלא של מבקר המדינה אודות קרן הניקיון 

 

זיו דשא, ראש המועצה המקומית זיכרון יעקב, ויו"ר הועדה לאיכות סביבה במרכז שלטון מקומי: 

למי שייכים כספי היטל ההטמנה?

זיו דשא, ייצג את ראשי הרשויות והבכירים ברשויות המקומיות, האמונות על הטיפול בפסולת. זיו הגיש לקהל טעימה מהחזון לפיו כספי ההטמנה חוזרים לראשי הרשויות ומשמשים אותם לשיפור הטיפול בפסולת. זיכרון יעקב הינה רשות מקומית שמקפידה עדיין על הפרדה במקור של הפסולת הביתית לשלושה זרמים, וכן מקפידה על איסוף גזם נקי והובלתו למתקן ייעודי. בנוסף, שיתף זיו את קהל ברעיון להקמת מנהלת פסולת.

לצפייה במצגת של זיו דשא 

 

עידו רובינשטיין, כלכלן ויועץ סביבה: 

היטל הטמנה דיפרנציאלי כמנוף להפיכתו ממס לתמריץ כלכלי

עידו רובינשטיין הציג ניתוח כלכלי לתרחיש בו מיושם היטל הטמנה דיפרנציאלי, שיקבע על פי רמת הטיפול המקדים שבוצעה לפסולת המועברת להטמנה. הטיפול המקדים קובע הלכה למעשה את ההשפעות הסביבתיות של הפסולת המוטמנת. על פי מודל זה, אם בוצע לפסולת המעורבת תהליך מיון וחילוץ מרכיבים מזהמים, או שבוצע ייצוב למרכיב האורגני לפני הטמנתה, תחוייב הרשות המקומית בהיטל מופחת. כך ניתן לעודד רשויות לנקוט צעדים מפחיתי זיהום אלו, גם אם אין בכוחן להפחית את שיעור ההטמנה או להעלות את שיעורי המיחזור.

לצפייה במצגת של עידו רובינשטיין 

 

עמיעד לפידות, ראש תחום פסולת וקיימות, "אדם טבע ודין": 

מודל פעולה מותאם לישראל להפרדת פסולת אורגנית במקור

עמיעד לפידות, מקדם יותר מעשור שנים רשויות וגופים להתייחס לפסולת אורגנית, במיוחד לשאריות מזון כאל משאב יקר. טיפול לקוי בפסולת זו, לא רק מחמיץ הזדמנות לנצל אותה, אלא גם פוגע במרכיבים אחרים בפסולת. עמיעד מציג מספרים, עובדות, מטרות ויעדים שהמתאימים למדינת ישראל על מגבלותיה ויתרונותיה.

הדר לוי מצטרפת לעמיעד על הבמה ותוהה על אורח החיים המקיים המתאים לה.

לצפייה במצגת של עמיעד לפידות 

 

עילי ליבני, כלכלן ראשי, VERIDIS ENVIRONMENT: 

עתידם של מתקני מיון מכניים בישראל

עילי ליבני, התייחס לעתידם של מתקני המיון המכניים כמו מפעל ה RDF בחירייה, מתקן גרינט בירושלים, והמתקן החדש בעפולה, זאת לאור האסטרטגיה החדשה שמכוונת להטמעת הפרדה במקור מצד אחד ועידוד המשרד להקמת מתקני מיון מכניים מרכזיים מצד שני. עילי התייחס למכלול הסיכונים שלוקח על עצמו יזם המשקיע במתקן כזה, ואת הצורך בוודאות ויציבות רגולטורית, כמו גם בזמינות מתקני המשך לחומרים ממוינים.

לצפייה במצגת של עילי ליבני 

 

גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: 

האסטרטגיה הלאומית לניהול פסולת - לאן?

גיא סמט, סיכם את הכנס, ונעל אותו בשיחה פתוחה עם הקהל. גיא שיתף בדילמות, והדגיש את מחוייבות השרה החדשה והנהלת המשרד הנוכחית לנושא הפסולת. בין הצעדים שפרט גיא סמט, הובהר שייעשה הכל על מנת להסיר חסמים ולסייע לכל רשות שתביע רצון להשקיע בהקמת מתקן או בהטמעת מהלך שיביא לצמצום ההטמנה.

הדר לוי בסיום כנס בקטע הומורוסטי שמשאיר חיוך על הפנים.

 

תמונות נוספות מהכנס