חודש הקניות

חודש הקניות

חודש הקניות

החג של החגים

זה מתחיל ב"פריים דיי" באוקטובר, ממשיך עם "יום הרווקים הסיני," עובר ל"בלאק פריידי", מחליף ל"סייבר מאנדיי" ולעיתים מצטרף לחגיגה גם ''שופינג IL''. משלל המועדים הללו ניתן לחשוב כי אנו חיים בחג קניות אחד ארוך, כמאמר המערכון "מבצעים מעכשיו ועד סוף השנה ומסוף השנה ועד בכלל". קניות ומתנות שהחלו כמנהג שליווה חגים ומסורת משפחתיות הפכו בעצמן לחג, נטול כל מהות אחרת. למסורת שכזו המעודדת צרכנות מוגזמת, יש השלכות סביבתיות מרחיקות לכת.

מה לנובמבר ולקניות

ביום חמישי האחרון של חודש נובמבר חוגגים בארה"ב את חג ההודיה, שמקורו בחגיגת הודיה להצלחת הגידולים החקלאיים. בשנות ה-50 של המאה הקודמת הפך יום שישי שאחרי החג ליום מכירות ומבצעי ענק, שזכו לכינוי "בלאק פריידי", יום שישי השחור. יום זה מקדים ופותח את תקופת החגים - חג המולד וראש השנה האזרחית, חגים מרובי קניות ומתנות כשלעצמם. שלושים שנה מאוחר יותר תפס המנהג תאוצה, החנויות החלו להקדים את שעת פתיחת השערים, המתחרים התאימו עצמם והקדימו אף הם. כך גדלה והתפשטה "שגעת" המכירות עד שהגיעה במקומות מסוימים לארבעה ימים של הנחות ומבצעים וכיום כוללת מספר ימי רכישות, בחנויות ובאינטרנט.  

בהלת הקניות בתקופה זו נמדדת ברכישות במיליארדי דולרים בסוף שבוע אחד ובשיאו מפרסם כל אתר את המוצרים הנמכרים ביותר אצלו. הנתונים אמנם משתנים מאתר לאתר אך נראה כי מרבית הרכישות בתקופה זו הן של מכשירי חשמל ואלקטרוניקה קטנים לבית, משחקים לילדים, ומוצרי קוסמטיקה.

כמה זה רע לסביבה?

לכל דבר שאנו קונים יש מחיר כלכלי ומחיר סביבתי, חומרי גלם הדרושים לייצור, אנרגיה לייצור, כימיקלים לתהליכי ההפקה והעיבוד, שינוע, הפצה ועוד. ימי המבצעים בנובמבר מביאים לצרכנות-יתר, להתמקדות בחומריות ולביסוס צריכה כעניין תרבותי הכרחי המשפיע על כל תחומי החיים. חווית הקנייה במבצע הופכת למטרה בפני עצמה והרצון לקנות ולהתחדש דוחק את העיסוק בשאלות האם יש צורך במוצר, האם נשתמש בו ומהן ההשלכות הסביבתיות של הייצור, השימוש וההשלכה של המוצר שרכשנו.

"בסך הכל חולצה" או: מהו מחיר סביבתי?

למי אין חולצה פשוטה מכותנה? אז כמה היא “עולה” לסביבה? כותנה הוא גידול 'צמא' במיוחד הדורש כמויות מים גדולות. גידול כמות הכותנה הדרושה לחולצה אחת מוערך ב-2,700 ליטרים של מים כמות שוות ערך ל-54 מקלחות מהירות של אדם בוגר. לאחר הגידול, יש לעבד את הכותנה, להפוך אותה לחוטים, לצבוע, לעצב, לגזור ולתפור, לשנע ולשווק. לאחר הרכישה פריטי לבוש מכובסים, מיובשים ומגוהצים. החדשות הטובות, אם מוותרים על ייבוש במייבש כביסה ומשתמשים באנרגית השמש ולאחר מכן מוותרים על גיהוץ, ניתן להקטין את ההשפעה הסביבתית המזיקה של חיי החולצה בשליש.

מערכת הטקסטיל בימינו מייצרת לחץ אדיר על משאבים, לא רק מבחינת חומרי גלם אלא גם בפן של מקורות אנרגיה. בשנת 2015 תעשיית הטקסטיל צרכה כ-98 מיליון טון של דלק לשלבי הייצור השונים ומעריכים כי כמות זו תשלש את עצמה את שנת 2050 (Niinimäki, 2020).

במקביל, מכירות הבגדים עלו מאז שנת 2000 ברחבי העולם פי שתיים ובמקביל מספר הפעמים שכל פריט לבוש נלבש יורד בהתמדה, אנחנו קונים יותר ומשתמשים בכל מוצר פחות פעמים. רק אחוז אחד מכל הטקסטיל העולמי ממוחזר (Ellen MacArthur Foundation, 2017), כלומר רוב הטקסטיל המיוצר הופך במהרה לפסולת וברוב המקרים נטמן באדמה לנצח. האם החולצה האופנתית שתיהפך לפסולת תוך מספר שנים בלבד שווה את צריכת המשאבים שבייצורה?

בא לי טלפון חדש

ככל שמוצר כלשהו מכיל יותר חומרים, השפעתו על המערכת הסביבתית וצריכת המשאבים שלו גדולה הרבה יותר. על מנת לייצר פלאפון אחד, יש צורך בכריית מתכות מגוונות: אלומיניום, נחושת, קובלט, טנגסטן, זהב, כסף ועוד. לאחר מכן יש צורך להפיק את החומר מתוך חומר הגלם שנכרה, ואז לעבד או לזקק אותו תוך שימוש במגוון כימיקלים מסוכנים. בסופו של יום, מרבית הפלאפונים הללו אינם ממוחזרים ואנו משליכים מגוון רחב של משאבי טבע יקרים, שהדרישה אליהם רק הולכת וגדלה (Greenpeace, 2017).

ככל שהמכשיר מסובך יותר, כך נדרשת אנרגיה רבה יותר להפקתו. ההערכה היא כי כמות האנרגיה שנדרשה בעשור האחרון לייצור טלפונים ניידים חכמים בעולם כולו עמדה על כ-970 טרה-וואט שעה. לשם השוואה, משק החשמל של ישראל סיפק כ-85 טרה-וואט שעה בשנת 2019 כולה (משרד האנרגיה , 2019).

השימוש הבלתי פוסק במשאבי הטבע הגיע בשנות השבעים למה שמכונה 'צריכת יתר'. יום החוב האקולוגי (באנגלית: Earth Overshoot Day) ידוע גם בשם יום סיום המשאבים. זהו התאריך בו צריכת המשאבים של האנושות עולה על כמות המשאבים שכדור הארץ יכול לחדש באותה השנה. התאריך משתנה משנה לשנה ומצוין בדרך כלל בתחילת אוגוסט. בשנת 2020 מגפת הקורונה הביאה לדחייה קלה בתאריך לסוף חודש אוגוסט (Earth Overshoot Day, 2020).

רכישת חולצה חדשה שלא תמיד בטוח שנשתמש בה, או רכישת מחשב חדש אורכת דקות בודדות. עם זאת, ראוי לזכור כי מאחורי כל רכישה מסתתרים תהליכים ארוכים, סבוכים, חוצי עולם, הדורשים שינוע ואנרגיה רבה ואשר מכלים את משאבי כדור הארץ, פולטים מזהמים ומשאירים את חותמם על המערכות האקולוגיות.

קניות מוגזמות מדי

עלייתן של הקניות המקוונות בשנים האחרונות שינתה את כללי המשחק ו"כיווצה" את העולם. כאילו לא די ב"בלאק פריידי", בשנת 2005 החלו לקדם באתרי רכישות גדולים באינטרנט את "סייבר מאנדיי" ובחרו ביום שני שאחרי "בלאק פריידי" כיום קניות ומבצעים ברשת. בארה"ב ביום זה בלבד ב-2019 נרשמו הכנסות של 9.4 מיליארד דולרים (Koetsier, 2019).

לשם השוואה, המוכרים הגדולים ברשת שמחזורם השנתי גדול ממיליארד דולרים, רואים קפיצה של כ-540% בהשוואה ליום רגיל, מוכרים קטנים יותר מצביעים על עלייה של כ-337% ברווחיהם בכל יום מכירות בתקופה זו (Lucas, 2019).

הצפיפות בחנויות והלחץ שיוצרות הרשתות על הקונים הביאו בשנים האחרונות לפציעות ואירועי אלימות רבים. האתר Black Friday Death Count מדווח מאז 2006 על מקרים חריגים הקשורים לקניות האובססיביות ולצביאה על דלתות החנויות. ב-12 שנות דיווחים בארה"ב קיפחו את חייהם 12 קונים ו-117 נפצעו (Black Friday Death Count).

כאשר נכנסים לאתר או לחנות על מנת להתבונן בהיצע, מתפתים לא פעם לרכישות נוספות מעבר לאלו שתכננו מראש. מעבר לכך אופן המכירה מתוכנן לפתות את הקונים להגדיל את הרכישות: המגבלות על סכומי מינימום בקנייה, הצעות על מבצעים רגע לפני הקופה, או התניית משלוח בסכום קנייה מסוים גורמים לנו להוסיף אפילו עוד מוצרים לסל. השימוש באשראי, כלומר אין צורך לראות כסף של ממש יוצא מן הארנק, לצד החיוב העתידי של סכום הקנייה תורם גם הוא להחלטה לקנות עוד. לבסוף, חווית הקניה מחנויות גלובליות מאפשרת להרגיש קצת בחו"ל בלי לזוז מהבית, עוד סיבה טובה לקנות.

התחרות בין הקמעונאיות הגדולות עזה ולכן כיום ניתן לרכוש כמעט כל דבר, ללא הגבלה. בעבר הגבילה 'אמזון' את המשלוח במינימום רכישה של 25$ בארה"ב. כיום, בוטלה הגבלה זו וניתן לשלח במשלוח מהיר גם שלושה זוגות גרביים, שלעיתים תגענה אל הצרכן ארוזות בשלוש אריזות נפרדות. הרצון של אמזון ודומיה להגדיל את השפע המוצע לקונים, מעלה אפשרויות רכישה של מוצרים משעשעים ומוזרים שנחיצותם באמת מוטלת בספק כמו למשל: מקרר לאבטיח, מייבש שיער לכלבים, מקרר פחיות שמתחבר למחשב, שפתון בטעם מלפפון חמוץ וגם, מתנה שהיא כלום למי שיש לו הכל>>>

המבצעים והחגיגות סביב ימי הקניות מייצרים לחץ לרכוש, אשר משכיח את המחיר האמיתי של הרכישות. ההשלכות הסביבתיות של העולם הצרכני הולכות ומחמירות משנה לשנה אולם ללקוח הסופי קשה לראות את זה במוצר ארוז וממותג.

לימים מרוכזים השפעה גדולה יותר

'חגיגת הקניות' נערכת במספר ימים מרוכז, אשר דורשים מהמפיצים והמשווקים היערכות לוגיסטית ענפה. הקניות המרוכזות מביאות לעלייה משמעותית בשינוע ובאריזות. המוצרים המטלטלים נארזים בשלל חומרים שונים כמו שקיות פלסטיק, בועות אוויר, מעטפות וארגזי קרטון המועברים לאשפה עם קבלת המוצר. (Laville, 2017).

קניות חריגות או לא איכותיות, צפויות לסיים את חייהן בפח מוקדם מהצפוי. על פי הערכות, אמריקאי ממוצע יזרוק תוך שישה חודשים בלבד 99% ממה שקנה. כלומר, קניות מיותרות הן בעצם יצירת אשפה מן הרגע הראשון – השילוח האישי, האריזה המוגזמת ובסופו של דבר המוצר עצמו ישפיעו כולם על הסביבה במוקדם או במאוחר.

אז למה אנחנו קונים דווקא בימים האלה?

הדחף שלא לפספס הזדמנות מתוגבר על ידי פרסומות והצעות מכל עבר "באוירת חג" סוחפת. רשתות הקניות באינטרנט הפיצו את חגי הקניות לכל העולם כשהן דוחקות את החשיבה הרציונלית של הקונים לטובת חשיבה רגשית המונעת מלחץ. הפחד לפספס את ההזדמנות לקנות משהו במחיר טוב, הרצון החזק לא לצאת 'פראייר', לצד תחושת ההישג מקניית דבר בהנחה, מביאים אותנו לרכוש עוד ועוד.

מבצעי המכירות ותחושת הבהילות שמייצרים המשווקים והקמעונאים, גורמת להיסטריה של ממש באופן הרכישה. שעוני ספירה לאחור מזכירים לנו כחודש לפני המועד מתי כדאי להתחיל לקנות במבצעים ומייצרים ציפייה ומתח לקראת הרכישה. השילוב של היצע אינסופי, מחירים נמוכים, התרגשות ותחושת חגיגה גלובלית מגבירים את צריכת היתר והופכים את חג הרכישות ליום עצוב לסביבה, למשאבים, לזיהום האוויר ולתנאי עבודה קשים.

תנועת ההתנגדות - Make Friday Green Again 

עם הזמן, 'חגיגת' הקניות בנובמבר הביאה לתנועת נגד הקוראת להחרים את הקניות בימים אלה. בשנת 1992 החלה בקנדה תנועת 'יום ללא קניות' שקראה לאנשים לצאת ולבלות בפארקים, בטבע, בארוחות משפחתיות, בסרטים ובהצגות במהלך 'יום שישי השחור' המפורסם. מייסדי המחאה ביקשו לשבור את ההנחה התרבותית כי עלייה בצריכה משמעה צמיחה כלכלית לטווח ארוך (Wired , 2000). מתנגדי החגיגה הצרכנית קוראים להחרים קניות מיותרות ולהעדיף קניות מקומיות פחות מזהמות. לטענתם שפע הוא לא תמיד דבר טוב הוא מבלבל, גורם לחרדה ומלחיץ, יתרה מכך עלינו הצרכנים להיות מודעים לכלים הפסיכולוגיים השונים המופעלים עלינו על מנת שנקנה.

בישראל, נכון להיום, תנועת 'יום ללא קניות' עדיין בחיתוליה אך ייתכן כי תנועת ההתנגדות תורגש באופן עוצמתי יותר כאשר הקניות המרוכזות יתבססו גם בישראל כפי שזה קורה בחו"ל.

אז לא לקנות ברשת?

בראייה סביבתית, קניות בלתי מבוקרות ברשת, או בחנות פיזית, הנובעות בעיקר מתחושת הדחיפות של מבצעים כאלה או אחרים, הן בעיה סביבתית משמעותית. חישבו עוד פעם לפני שאתם קונים, מה מניע את הקנייה? בידקו אם יש לכם באמת צורך במכונת פופקורן שישה ליטרים, או שסיר פשוט, שכבר יש לכם בבית יעשה את העבודה. מי יודע, אולי בשנה הבאה נצליח לדחות את 'יום החוב האקולוגי' לספטמבר.

ביבליוגרפיה

Ellen MacArthur Foundation. (2017). A New Textile Economy: Redesigning Fashion's Future . Ellen MacArthur Foundation.

Black Friday Death Count. (n.d.). Retrieved from http://blackfridaydeathcount.com/

Earth Overshoot Day. (2020, October 20). Past Earth Overshoot Days. Retrieved from Earth Overshoot Day: https://www.overshootday.org/newsroom/past-earth-overshoot-days/

Greenpeace. (2017). From Smart to Senseless: The Global Impact of 10 Years of Smartphones. Washington: Greeanpeace.

Horwitz, J. (2019, November 10). Alibaba's Singles' Day sales hit record $38 billion; growth slows. Retrieved from Reuters: https://www.reuters.com/article/us-singles-day-alibaba-sales-idUSKBN1XK0HD

Irwin, N. (2012, November 23). Black Friday is a bunch of meaningless hype, in one chart. Retrieved from The Washington Post: https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2012/11/23/black-friday-is-a-bunch-of-meaningless-hype-in-one-chart/?arc404=true

Koetsier, J. (2019, November 30). Record Black Friday Sales: 14% Growth To $7.2B In Digital Revenue. Retrieved from Forbes: https://www.forbes.com/sites/johnkoetsier/2019/11/30/record-black-friday-sales-14-growth-to-72b-in-digital-revenue/#78b6a2b16aff

Laville, S. (2017, November 24). Black Friday to cause spikes in air pollution and plastic waste, warn environmentalists. Retrieved from The Guardian: https://www.theguardian.com/environment/2017/nov/24/black-friday-to-cause-spikes-in-air-pollution-and-plastic-waste-warn-environmentalists

Lucas, A. (2019, December 3). Cyber Monday online sales hit record $9.4 billion, boosted by late-night spending spree, Adobe says. Retrieved from CNBC: https://www.cnbc.com/2019/12/03/cyber-monday-online-sales-hit-record-9point4-billion-adobe-says.html

Niinimäki, K. P. (2020). The environmental price of fast fashion. Nat Rev Earth Environ 1, 189-200.

Pruitt, S. (2018, 11 20). What’s the Real History of Black Friday? Retrieved from history.com: https://www.history.com/news/whats-the-real-history-of-black-friday

Wired . (2000, 11 22 ). Click Here to Buy Nothing. Retrieved from Wired: https://www.wired.com/2000/11/click-here-to-buy-nothing/

משרד האנרגיה . (2019). משק האנרגיה בישראל 2019. https://www.gov.il/BlobFolder/reports/energy_sector_2019/he/energy_sector_review_2019.pdf: אגף כלכלה, משרד האנרגיה .