תולעי קומפוסט

תולעי קומפוסט

תולעי קומפוסט

בתחרות ה”עובד המצטיין” של המרכז לחינוך סביבתי בחירייה זוכות כבר כמה שנים ברציפות תולעי הקומפוסט שלנו! לא שאין עובדים ועובדות מצוינים אבל רק הן יודעות להפוך זבל לזהב!

התולעים שלנו מתפנקות בשאריות מזון טעימות, בשיחות נפש צפופות (אתם מדברים לעציצים אנחנו לתולעים!) ובמשקעי קפה משובח. בתמורה הן מייצרות רקבובית איכותית ביותר לדישון הגינות והמרחבים הפתוחים במרכז.

גידול תולעים אדומות היא דרך נוחה ויעילה לייצור קומפוסט, רקבובית, בקנה מידה קטן ומקומי, במיוחד למי שמתגורר בסביבה עירונית. התולעים האדומות הן זן מיוחד של תולעים, הניזונות מפסולת אורגנית ומפרקות אותה לכדי דשן אורגני משובח שבשפה המקצועית נקרא הומוס, והוא בעצם קומפוסט באיכות גבוהה מתאימה לקליטה מהירה של שורשי הצמח. תהליך פירוק של פסולת אורגנית על ידי תולעים מכונה בשפה המקצועית וורמיקומפוסטציה Vermicompost. בעזרתו, ניתן להפוך פסולת אורגנית למשאב שימושי, בעיקר לצריכה מקומית, באופן זול ואקולוגי. כך ניתן גם להקטין את נפח האשפה האורגנית ללא צורך בשינוע למקומות אחרים. יש לגדל התולעים בתנאים מיוחדים, המכונים לרוב 'חוות תולעים'.

על פי סקרי הפסולת בישראל, כ40% מהאשפה הביתית הלא מופרדת היא פסולת אורגנית, כך שעל פי הערכה לחירייה מגיעים יותר מ-1300 טון פסולת אורגנית מידי יום. חוות תולעים מציעות, בנוסף לפתרונות הקצה המוסדיים והגדולים, פתרון קצה מקומי, פשוט וקל לפסולת האורגנית המיוצרת במשקי הבית. התולעים, בניגוד לתשתיות הטיפול באשפה, אינן דורשות שטח נרחב, תקציבי עתק, או שינוע למרחק וביכולתן להקטין באופן דרמטי את משקל האשפה הביתית שלכם.

במפגשים בחירייה חשוב לנו להציג פתרונות סביבתיים שיכולים לאפשר לכל אחד לחיות באופן יותר מקיים, גם ובדגש על סביבה עירונית. אז אם יש לכם גינה, חצר, גג, מרפסת פורחת או אפילו כמה צמחי תבלין על אדן החלון, חוות תולעים תספק לכם דשן איכותי לכל צרכי הצמחים שלכם.

חוות תולעים יכולה לפעול בהצלחה גם בקנה מידה קטן מאוד כמו שידת מגרות שולחנית. התולעים רעבתניות וחרוצות במיוחד והן מסוגלות לאכול ולפרק בכל יום כמות מזון השווה למשקל גופן!  חוות תולעים גדולה במיוחד תייצר הומוס כבר לאחר מספר ימים של שימוש ותשמח את עציצי הבית.

הגיל שזה מגעיל

חוות התולעים הן חלק בלתי נפרד מהסיור בחירייה, לאורך השנים שמנו לב כי המעריצים הכי נלהבים של התולעים הם ילדי הגן ותלמידי כיתות א'-ב'. הם סקרנים בנוגע לתולעים, מסתכלים עליהן מקרוב, מרחרחים את הקומפוסט בחדווה, שואלים שאלות ומוכנים להתיידד עם התולעים, ולמען האמת, גם עם חרקים נוספים בקומפוסטר שלנו. בכיתה ג' התלמידים כבר נרתעים מהמפגש עם התולעים ומגיבים בחשש ובגועל. הם מעדיפים "לשמור מרחק" ולבחון את התולעים רק דרך זכוכית מגדלת ומתקרבים בחשדנות להריח את הקומפוסט. אצל המבוגרים התגובות מגוונות, חלקם חווים חוויה אותנטית של פליאה, חלקם חשים חיבור לאדמה, לתהליכי חיים בטבע, ויש כאלה שמסתכלים ולא מאמינים. מצד שני ישנם אלו שהתולעים מוציאות מהם קולות שבר וזעקה... גועל ופחד עד כדי מנוסה לצד השני של החדר (כן, כן גם זה קורה...) "אל תתקרבו אליי עם הדבר הזה!" או: "אין מצב שאני מריח את זה" ואפילו: "איזה גיבורה את שאת נוגעת בזה!!" (למדריכה האמיצה שמחטטת בקומפוסטר).  בחירייה גילינו שחוץ מלייצר קומפוסט התולעים מעולות בייצור חוויה של פליאה מהפשטות והמורכבות של העולם, מאורגניזם חי, שהיה חלק אינטגרלי מהחיים שלנו בטבע וכיום אנחנו לא תמיד יכולים לראות אותו בפעולה.

איך זה עובד?

הפרשות התולעים, כלומר ההומוס, מכיל בנוסף לקומפוסט רגיל, גם אנזימים והורמונים ממערכת העיכול של התולעת. קומפוסט זה, המכונה גם 'הומוס', נחשב למזון הצמחים הטוב והמלא ביותר שניתן לספק לצמח. במידה ורוצים להשתמש בתוצר התולעים, יש צורך להוציא את ההומוס, לערום אותו לתלולית ולייבשו בשמש. באופן זה, התולעים שנשארו בהומוס יתחפרו מטה אל תחתית הערימה, ביצי התולעים יתייבשו וכך ניתן להבטיח כי בקומופוסט שנשים בגינה לא יהיו ביצים או תולעים. התולעים אמנם יסתדרו בגינה, אולם הן ידחקו מינים הקיימים שם ויפרו את איזון הביולוגי הטבעי של הגינה.

בנוסף לרקבובית המתקבלת בצורת אדמה עשירה וכהה, בתהליך פירוק החומר האורגני נקווים נוזלים. בחוות תולעים מקצועית רצוי להתקין ברז בתחתית החווה על מנת לאפשר ניקוז יעיל, נוזל זה הינו דשן נוזלי איכותי מוכן לשימוש.

מילה מדרווין

פירוק חומר אורגני הוא תהליך ביולוגי טבעי אשר בו תולעי הקומפוסט הן "שחקניות" ראשיות לצד צבא עצום ורב-גוני של בקטריות ופטריות מיקרוסקופיות. יצורים שונים אלו חשובים ביותר לקיום החיים עלי אדמות. ספרו האחרון של צ'ארלס דארווין מ-1881 עסק בתולעים, וכך נפתח סיכומו: לתולעים תפקיד חשוב מאוד בהיסטוריה העולמית, יותר ממה שבני אדם מניחים {...} כל חלק פורה בכוכב הלכת שלנו עבר ולו רק פעם אחת דרך מערכת העיכול של תולעי האדמה" (שם, עמוד 280).

בהליך הפירוק של החומר האורגני היסודות השונים מהן מורכב החומר - פחמן, חנקן, מימן ועוד - חוזרים בחזרה לאדמה, למים ולאוויר והופכים שוב לזמינים לקליטה מחודשת על-ידי הצמחים, בסיס פירמידת המזון בעולמנו. גלגל זה מתרחש באופן בלתי פוסק מאות מיליוני שנים ו'מוודא' שחומרי המזון לא נעלמים מהמערכת האקולוגית, אלא רק מחליפים בה מקומות ותפקידים. עלי השלכת הנופלים בסתיו מתפרקים על-ידי אותם יצורים מיקרוסקופיים והופכים לדשן לצמחי השנים הבאות, בעלי חיים מתים מתפרקים וגופם חוזר לאדמה ממנה הוא נוצר וכך שוב ושוב. משחק זה של היסודות בטבע מכונה גם "תזרים מעגלי" והנו מונח מפתח ליצירת מערכת מקיימת במיוחד בתחום החקלאות.

תולעת או שלשול?

קל לטעות בישראל ולהתבלבל בין התולעת האדומה (Eisenia fetida) לשלשול הגינה (terrestris Lumbricus). הצורה החיצונית של השניים דומה מאוד, אולם למעשה מדובר בשני מיני תולעים שונים מאוד, הן פיסיולוגית והן התנהגותית. שני זני תולעים אלו מתמחים בתחומים שונים, השלשול בחיי התחפרות ותיחוח הקרקע והתולעת האדומה בפירוק מצבורי חומר אורגני מרוכז.  

איך מגדלים אותן?

התולעים אינן מפונקות, לשמחתנו. הן אוהבות לחות, חשיכה וטמפרטורות נוחות, לכן יש לייצר עבורן כלי סגור אך מאורר. את התולעים מאכילים בשיירי מזון, הקיבה שלהן רגישה לחומציות ולכן צריך להימנע ככל הניתן מפירות הדר, עגבניות וחצילים. עם זאת, ממש כמו רבים מאיתנו, הן אוהבות קפה שחור.

מילה מאיתנו

תולעי חירייה הן חלק בלתי נפרד מהמרכז לחינוך סביבתי ומאפשרות לכל צוות האתר, וגם למבקרים, להפריד חומר אורגני, להקטין את נפח האשפה הביתית ולקחת חלק פעיל בגינון האתר. קומפוסט תולעים הוא תהליך פשוט, הדורש מעט מאוד ציוד ויכול להיעשות על ידי כל אחד. תולעים אדומות הן אכלניות רעבתניות אשר שמחות מאוד לבלות את כל היום בזלילת חומר אורגני, הפרשתו כהומוס עשיר ו....עשיית עוד תולעים.

מכל התולעים יכול להיות בתוך הבית או בחוץ (במרפסת, למשל), תלוי במזג האוויר והעדפות שלכם וניתן להעביר אליו כמעט את כל שיירי המזון שלכם. התולעים דורשות רק מעט מאוד תשומת לב, אינן נתקפות במחלות ואין צורך לטפל בהן באופן יומיומי.

אנו ממליצים לכל מי שרוצה לעשות שינוי בכמויות האשפה שהוא מייצר, לא להסס ולעשות את הצעד הראשון לעבר הפחתת פסולת. חוות תולעים דורשות תחזוקה מינימלית ומאפשרות הנאה כמעט מיידית מהתוצרת. מילה שלנו, אתם עומדים להתאהב!

גם אני רוצה תולעת - מדריך למתחילים

מעוניינים להתחיל קומפוסט תולעים בבית או בחצר? אחרי הצטיידות ותפעול ראשוני, התחזוקה מועטה והשמחה רבה. לשמחתנו, קצב ההתרבות של התולעים האדומות גבוה. תחת תנאים נאותים האוכלוסייה מכפילה את עצמה כל חודשיים וכך תוכלו למסור תולעים לחברים או לפתוח כלי גידול נוסף. בכדי לשמור על אוכלוסיית התולעים ולאפשר את התרבותן, יש להכיר את תנאי הגידול שלהן:

מידות חום: התולעים האדומות נחשבות לקשוחות ביכולתן לשרוד בקשת רחבה של תנאים סביבתיים. טווח הטמפרטורה בו הן פעילות נע בין 10 ל-28 מעלות, כאשר הטמפרטורה האידיאלית עבורן היא כ-21 מעלות. כמו אצל בעלי חיים רבים אחרים חסרי טמפרטורת גוף קבועה, קצב פעילות האכילה וההתרבות של התולעים מושפע ותלוי במידות החום בסביבתן. בשל כך יש להניח את מיכלי גידול התולעים באזור מוצל המוגן משמש ישירה.

רמת הלחות: תולעים אדומות חייבות סביבה לחה כדי לנשום. הן סופגות חמצן דרך הקרום הרירי שעל עורן ולכן אם מצע הגידול מתייבש הן ימותו. מידת הלחות הרצויה ביותר במצע הגידול היא 75%, למעשה התולעים מעדיפות סביבה לחה אף יותר, אולם אז תכולת המים הגבוהה עשויה ליצור במיכל תנאים אי-אווירניים (אנאירובים) אשר גורמים לריח לא נעים. לכן יש להשקות את התולעים מדי פעם במים, בנוסף לנוזלים המתקבלים משאריות המזון.

רמת חומציות/בסיסיות :(pH) התולעים משגשגות כאשר רמת ה pH ניטרלית או מעט בסיסית - בין 6.5 ל-8.5. בשל כך יש לשים לב לשאריות בהן מאכילים את התולעים ולהימנע מכמות עגבניות, פלפלים וחצילים, כמו גם לימונים ושאר פירות הדר. אם תכולת המיכל חומצית מידי בשל תוספת מרובה של עגבניות או פרי הדר, יצטברו הרבה נוזלים במיכל החווה, ריח האדמה הנעים ייעלם ויעלה ריח מסריח של תסיסה. במקרה זה יש להוסיף מעט קליפות ביצים יבשות טחונות. תוספת בסיסית זו מאזנת את עודף החומציות ומעשירה את ההומוס בסידן. כמו כן חלקיקי קליפת הביצה עוזרים לתולעת בעיכול המזון, ממש כמו שאבנים קטנות עוזרות לציפורים לעכל את מזונן טוב יותר.

אוורור: נוכחות ומעבר חופשי של חמצן במכל התולעים הנו תנאי חשוב מאוד להצלחת התהליך.  בדרך כלל זהו אחד התנאים הקלים ביותר לשמירה אולם תנאים של עודף מים או מזון כאמור עשויים ליצור תנאים אנאירובים במכל, דבר הפוגע בתולעים ובמיקרואורגניזמים האחרים שבו ויוצר ריח לא נעים האופייני לפחי הזבל.

צפיפות האוכלוסין: גורם זה משחק תפקיד חשוב בקביעת קצב ההתרבות של התולעים האדומות. אין צריך לדאוג שמא הצפיפות נאותה או לא, כאן הטבע פשוט יעשה את שלו. במידה ושאר התנאים (חום, לחות, רמת חומציות, אוורור ומזון) מתקיימים באופן אופטימאלי, אוכלוסיית התולעים תגיע לרמה מאוזנת ותישאר ברמה זו כל עוד התנאים מתקיימים. כמובן שמכלים בגדלים שונים יכולים לשכן אוכלוסיות בגדלים שונים. גודל המכל וכמות התולעים הראשונית נקבעת לפי כמות החומר האורגני שרוצים למחזר. 

חשוב להדגיש שעם הזמן והניסיון מפתחים הרגשה אינטואיטיבית לגבי המשתנים השונים וכל תהליך הטיפול והאחזקה הופך לפשוט וקל מאוד.

מה נדרש בכדי להתחיל חווה?

  • מכל להחזקת התולעים הבנוי עם ניקוז טוב
  • עיתונים ישנים כחומר ריפוד
  • מעט חול/אדמה (משמש לטחינת המזון בדרכי העיכול של התולעת)
  • פסולת מזון (רשימה בהמשך) בכמות המתאימה לכמות התולעים הראשונית
  • שאריות קפה
  • ו...תולעים אדומות (יש מגוון דרכים להשיג גרעין רבייה של תולעים, חפשו בגוגל)

מיקום חוות התולעים

התולעים האדומות מקורן באזורים קרים ולחים יותר מאשר הארץ לכן חשוב להקפיד שיהיו במקום מוצל ושמצע הגידול שלהן יהיה לח. חלק מהלחות תגיע מהפסולת האורגנית אבל זה לא יהיה בהכרח מספיק וכדאי להוסיף נוזלים בכדי להבטיח את המשך קיומן של התולעים.

תזונה נכונה לתולעים

חשוב! לתת מזון בכמות המתאימה ליכולת של התולעים לאכול אחרת ישאר עודף שיירקב, ייצור מפגע ויזמין אליו ג'וקים ושאר מרעין בישין שיוצרים אי נעימות. על ידי תפעול נכון של המערכת יהיה לנו נעים לעבוד איתה ונקבל ממנה תוצרים איכותיים.

עוד ענין חשוב במזון הוא השימוש בשאריות קפה. יש להן כמה מטרות:

  • שכבת כיסוי שחוצצת ומונעת גישה מברחשים וכד'
  • מזון איכותי לתולעים שגם מסייע בתהליך העיכול בדומה לתפקיד החול/אדמה
  • נותן ריח טוב למערכת וגם לנוזל ההומוס שמתקבל ממנה

פעולה נוספת שניתן לעשות על מנת להקטין או למנוע את הגעתם של ג'וקים היא להוסיף מעל שכבה של צמחי תבלין (רוזמרין, עלי דפנה וכו'). שכבת צמחי התבלין אמנם מרחיקה ג'וקים אם כי לא מבטיחה ב-100% שלא יהיו ג'וקים במיכל. בכל מקרה צמחי התבלין יוסיפו ריח נעים לחווה ולתוצרי הקומפוסט.

*נכתב בשיתוף אמיר אלרון, הקומפוסטאי שלנו, מייסד ובעלים של מיזם אגרוסיטי

צפו במפעל התולעים החיוני שלנו

התנסיתם בגידול תולעים בעקבות חוויה בחירייה? ספרו לנו visit@hiriya.co.il